Ik zit nu al heel lang in het vak, ben bij veel bedrijven geweest en heb nog veel meer applicaties gezien. In de loop van de tijd heb ik een soort van tweede zintuig ontwikkeld, waardoor ik kan aanvoelen waar een mogelijk kwaliteitsrisico zit. Niet omdat ik helderziend ben, maar omdat ik dezelfde situaties steeds terugzie. En als ik ze zie, gaan mijn alarmbellen af.
Missende groep in testdekking
Als het om mijn alarmbellen gaat, gaat het niet om “missen
de randgevallen”. Het gaat eerder om “is er met genoeg brillen naar gekeken”.
Zo wil ik bij het testen graag de volgende groepen herkennen
Testerskennis
Organisatiespecifiek
Hierbij gaat het om testgevallen, waarbij groepen testen afgestemd zijn op de ervaring in het bedrijf. Dit kunnen testgevallen zijn, die gebaseerd zijn op productiefouten. Maar ook testgevallen, die gebaseerd zijn op kennis van vorige projecten. In tegenstelling tot de vorige groep, is deze lijst minder voorspelbaarOrganisatiebelang
Dit is de groep waarin het niet specifiek gaat om wat er eerder fout ging of wat er volgens de regels moet. Hier gaat het erom: “Wat is er van belang voor de organisatie”. Bijvoorbeeld speciale aandacht voor beveiliging of compliance. Of juist voor correctheidWaar dit eigenlijk op neer komt, is of er geen kokervisie is
ontstaan, doordat een te beperkte groep mensen naar de applicatie heeft
gekeken. Dit kan nog wel eens voorkomen als bijvoorbeeld een helpdesk slecht
contact heeft met development. Of men een compliance afdeling liever ontwijkt.
Aantal als-dan loops
De kwaliteit van je applicatie is nooit zo goed, dat er
nooit mensen over klagen. Ik heb ervaren dat het aantal klachten of klagers
niet zo’n goede indicatie is van de kwaliteit. Wanneer je een goede applicatie
hebt, klaagt men eerder over details. Als je een slechte applicatie hebt,
brengt men de details niet eens ter sprake. Daarom tel ik het aantal “Als-dan
loops” in de gemiddelde problemen. Wanneer de klacht bijvoorbeeld is “Als ik
Hongarije als land selecteer, dan kan ik niet verder”, is dit een teken van een
slechtere kwaliteit. Maar bij “Wanneer ik Hongarije selecteer in stap 1 en
daarna bijgebouw selecteer in stap 2 om vervolgens terug te gaan naar stap 1, zijn
de gegevens in stap 1 niet meer correct”, ben je een flinke kwaliteitssprong
verder
Inconsistentie
Als er inconsistentie is, kom je daar vaak pas in de loop
van het project achter. Op je Confluence
pagina staan 5 items, in je story 7. Of in de ene story wordt gesproken
van een organisatie en in een andere story van bedrijf. Hoe vaker dit voorkomt,
hoe groter de kans dat er onderdelen gemist zijn of anders gebouwd zijn dan
gewenst.
(Bijna) alle communicatie in Jira (of soortgelijk tool)
Wat moet je nu bouwen
· Wat moet de applicatie zijn of worden
Dit is de informatie die ervoor zorgt dat story's gezamenlijk leiden tot een correcte applicatieIn de praktijk wordt er op de tweede groep snel en veel
bezuinigd. Ik kom ze tegen, de projecten waar het antwoord vaak is “Dat staat
in het ticket”. Dat klinkt goed, het is vastgelegd, maar in de praktijk merk ik
dat dit vaak problemen geeft.
Wanneer informatie alleen in tickets is vastgelegd, is er
zowel een grotere kans op het missen van onderdelen als op het bouwen van
onderdelen die niet op elkaar aansluiten. Dit komt, doordat hoe vaker
informatie opgesplitst en herhaald wordt, hoe eerder fouten ontstaan. Een lijst
van 12 wordt opgesplitst in 24 story’s, 2 per item op de lijst. Denk je er dan
bij punt 13 aan om ook story variant 2 hiervoor aan te maken? En als je aanpassingen
doet voor team 1, worden die dan ook gedaan voor team 2?
Als men de tweede groep documentatie als basis gebruikt, worden er veel minder
snel onderdelen vergeten en sluit wat gebouwd wordt eerder op elkaar aan. Al is
het alleen maar door ernaar te verwijzen.
Jouw alarmbellen
Misschien heb jij een eigen lijst, met andere punten of
andere prioriteiten. Dat is ook precies de bedoeling. Een alarmbellensysteem
werkt alleen als het op jouw ervaring is gebaseerd, niet op die van iemand
anders.
Wat ik in de loop van de jaren heb geleerd: de alarmbellen
gaan niet af omdat ik een checklist afloop. Ze gaan af omdat ik patronen
herken. En die patronen herken ik alleen omdat ik ze eerder heb gezien. Dat kan
zijn in een ander project, bij een ander bedrijf, in een andere applicatie.
Elke keer dat er iets misging waar ik op had kunnen letten, is er een bel
bijgekomen.
Dus als jij nog geen lijst hebt: begin er één. Niet als
protocol, maar als geheugen.




.png)

