vrijdag 5 april 2019

Agile testen is meer dan stories testen

Bij Agile testen staan stories (al of niet user-stories) vaak centraal. En dat is terecht. Het is en blijft het doel om te controleren of gemaakte wijzigingen goed doorgevoerd worden. Maar Agile testen is meer. Er is al de discussie over testen v.s. toetsen. Niet alleen specificaties controleren, maar als tester ook verder kijken. Toch zie je dat veel tester binnen Agile nog een stap verder gaan. Ze gaan niet voor goed gebouwde wijzigingen. Ze gaan voor kwaliteit. En dat is een trend waar ik me graag bij aansluit. Naar mijn mening wil een goede Agile tester niet alleen goed testen. Een goede Agile tester wil kennis opbouwen. En voornamelijk op twee gebieden. Het eerste meest logische gebied is de testtools. Om de kwaliteit te bewaken, en soms om het testproces ook in kwaliteit te verbeteren, wil een Agile tester het beste uit zijn of haar tools halen. Het leren van de tools en het experimenteren met tools is iets wat elke Agile tester als streven moet hebben. Hierbij gaat het niet alleen om automatisch testen, maar ook om bijvoorbeeld tools rond testomgevingen en bevindingenregistratiesystemen. En ja, de realiteit slaat soms toe. Je kan niet alles leren. Soms moet je vertrouwen op de kennis van anderen. Maar de wil moet aanwezig zijn. Het tweede gebied is eigenlijk heel logisch, maar komt vaak niet het eerste op. Een goede Agile tester moet domeinkennis en softwarekennis opbouwen. Een Agile tester mag niet alleen afhankelijk zijn van de input van de storyschrijver om goed te kunnen testen. Op basis van eigen kennis (al of niet vastgelegd in documentatie) moet hij/zij kunnen bepalen of er geen paden, varianten, schermen, enz. vergeten zijn. Kennis over hoe de software werkt, welke gegevens vaak gebruikt worden, welke schermen vaak gebruikt worden, welke schermen op elkaar lijken, welke schermen dezelfde gegevens gebruiken, enz. Maar ook weten wat veel voorkomende opdrachten zijn binnen het domein. Wat voor facturen worden vaak gestuurd en wat voor facturen minder. Wat voor klanten zijn er? Zijn deze in duidelijke groepen in te delen? Wat zijn de grootste klanten? Deze informatie kan gebruikt worden om tot goede testdata te komen. Testdata, die lijken op de praktijk en daarmee een goed beeld geven van de kwaliteit. Daarnaast is te merken, dat veel testers deze kennis al gaan gebruiken bij de backlog refinement, waardoor ook bijvoorbeeld developers en storyschrijvers ervan kunnen profiteren. Scrum en Agile streven beiden niet naar goed opgeleverde wijzigingen, maar naar een kwalitatief opgeleverd product. Om dit te bereiken streven beiden naar verbetering in proces. Hoewel specialiteiten niet ontkent worden, wordt vooral de onderlinge samenwerking (ongeacht functie) centraal gesteld. Een goede Agile tester gaat hierin mee door niet alleen te kijken naar kwaliteitsbewaking op korte termijn (testen en toetsen), maar op lange termijn (tools en processen). En door zijn/haar kennis uit te breiden en later in te zetten om zowel de inhoud van de story als de uitwerking in code en testuitwerking beter te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.