Agile en Scrum zijn gericht op het snel krijgen van feedback door
klanten. Met o.a. het idee dat, als je iets bouwt wat de klant niet wil, je
hier in een veel vroeger stadium achter kan komen. Dat klopt. Maar als je in de
situatie terecht komt, dat je een tafel hebt gebouwd, terwijl je klant een
stoel wil, is het niet slim om te zeggen: "Daarom werken we Agile".
En vervolgens door te gaan alsof er niets gebeurd is. Nou OK, je bouwt alsnog
de stoel, maar meer is niet nodig. Want je werkt Agile en dan hoort dit er
gewoon bij.
Naast het vroeg ontdekken van
problemen, zijn zowel Agile als Scrum ook bedoeld om van je fouten te leren.
Zie het als een bewaking tegen inbraak. Je beveiligt je huis en als onderdeel
installeer je een inbraakalarm. Vervolgens wordt er, ondanks al je maatregelen,
toch ingebroken. Dan ben je blij dat je je inbraakalarm hebt, als hierdoor je
inbreker uiteindelijk veel minder steelt. Maar ondanks dat je inbraakalarm zijn
doel perfect heeft bereikt, ga je toch kijken hoe de dief binnen is gekomen. Is
dat door het kelderraam? Dan beveilig je dat raam ook.
Zowel Agile als Scrum hebben
delen, die gericht zijn op het in een vroeg stadium ontdekken van problemen.
Net als bij een inbraakalarm kan de schade van het probleem hierdoor ingeperkt
worden. Maar er is wel een probleem. En dat probleem moet opgelost worden. Het
moet je doel zijn om dat inbraakalarm nooit meer nodig te hebben. En zo moet
het ook je doel zijn om te begrijpen wat je klant wil, voor je ook maar op
enige manier start met development.
Agile, Scrum, handmatig testen,
automatisch testen, documenten reviews, demo's aan de klant: het zijn allemaal
middelen, die je kunnen helpen om er in een zo vroeg mogelijk stadium achter te
komen, dat je product niet geschikt is om aan de klant op te leveren. Maar het
allerbelangrijkste is om deze momenten vooral te beschouwen als leermomenten.
Momenten om te leren hoe je je proces of je communicatie zo aan kunt passen,
dat problemen niet nog een keer gebeuren. Een huis vol met de juiste alarmen,
kan je zeker (en terecht) een veiliger gevoel geven. Maar als je een inbraak
kan voorkomen met een extra slot op het kelderraam, blijft dat extra slot
altijd een terecht streven. Voorkomen is en blijft beter dan genezen. Ook als
je werkt volgens Agile en/of Scrum.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.